Zmiany na rynku pracy spowodowały, że wolne miejsca po obywatelach zajmują pracownicy ze wschodu. Dlaczego przyjeżdżają? Powody wyjazdów wydają się oczywiste: trudna sytuacja na Ukrainie, konflikt zbrojny z separatystami i wynikający z tego brak poczucia bezpieczeństwa, korupcja, większe zarobki w Polsce niż np. na Ukrainie oraz wyższy komfort życia za granicą. Badania opinii publicznej na Ukrainie wskazują, że wiele osób nadal myśli o wyjeździe z kraju i podejmuje w tym celu działania.

Krótkoterminowa emigracja zarobkowa ma dobre strony dla ukraińskiej gospodarki. Największym wsparciem są oczywiście przekazy pieniężne od migrantów z Polski, Rosji i innych krajów. Wartość środków pieniężnych, przetransferowanych w zeszłym roku na Ukrainę szacuje się na ok. 4 mld $. Jednak w długim terminie duża emigracja z Ukrainy stanie się tak jak w Polsce poważnym problemem, ponieważ ucierpi na tym rynek pracy i cała gospodarka.

Jak znaleźć pracowników z Ukrainy?

Każdy szef lubi mieć wszystko pod stałą kontrolą i woli zarządzać firmą bez pośredników. Bardzo dużo firm samodzielnie szuka pracowników z Ukrainy. Oczywiście jest to bardzo dobra metoda, ale kosztuje wiele czasu i pracy aby właściwie przeprowadzić rekrutację.

Bardzo ważne pytanie brzmi:

Gdzie szukać  pracowników z Ukrainy?

Internet - to on, niewątpliwie jest najważniejszym i bardzo skutecznym narzędziem. Jego odpowiednie użycie z pewnością przyniesie efekty. Jednak na samym początku pracodawca powinien określić, jaką rekrutację chcę przeprowadzić – czynną czy bierną.

Rekrutacja pracowników z Ukrainy

- Rekrutacja czynna (z ang.Direct Search) opiera się na niezależnym poszukiwaniu właściwych kandydatów. Wykorzystuje się takie kanały jak: fora internetowe, portale ogłoszeniowe, portale poświęcone pracownikom, media społecznościowe (Facebook, Instagram, YouTube) a także mailingi.
 
Kiedy pracodawca wybierze już przyszłego pracownika i nawiąże z nim kontakt musi jeszcze wzbudzić chęć w takiej osobie po to, aby chciała dla niego pracować. Taka metoda pochłania sporo czasu i zdaje egzamin przy poszukiwaniu od 1 do 3 pracowników. Tym sposobem najczęściej szuka się osób o profesjonalnych kwalifikacjach.

- Rekrutacja bierna opiera się na wstawianiu ogłoszeń w kluczowych miejscach, takich jak: media branżowe, portale tematyczne oraz ogłoszeniowe - w celu udanej rekrutacji. Nie powinna to być oddzielna metoda, a raczej dopełniająca rekrutacje czynną.
 
Ważne aby pracodawca prowadził rekrutacje także na ukraińskich portalach internetowych. Znaczna ich część ma polskie wersje językowe. W internecie można znaleźć również strony tematyczne, poświęcone poszukiwaniom pracy w Polsce.
 
Należy pamiętać o wiadomościach przekazywanych ,,z ust do ust‘‘ i poleceniach czyli o  metodach ,,starych jak świat‘‘, ale nadal efektywnych i niezmiennie stosowanych. Jeśli pracodawcy dopisze szczęście to znajdzie właściwego kandydata na lokalnym rynku pracy.
 
Zakładając, że pracodawca posiada dostatecznie duży oraz prężny dział HR – może on spróbować użyć rekrutacji samodzielnej, jednakże w przypadku mniejszych firm lub trudniejszych wyzwań – korzystniejsze będzie zlecenie rekrutacji, profesjonalnej agencji pracy.